2016 - 2e Reisverslag Thailand

23 juli 2016 - Chiang Mai, Thailand

2016 2e reisverslag Thailand

18-07-2016
We gaan verder met ons reisverslag, op 18 juli reden we verder de Isaan in. Het is hier erg arm. We zijn eerst naar een pottenbakkerij geweest, erg leuk om te zien hoe ze alles maken, voor diegene die wel eens in Frankrijk of Spanje komen( bv Pals) een vette teleurstelling. Het meeste komt dus van deze pottenbakkerij af. Ze krijgen orders van over de hele wereld. Ik heb allerlei beelden en figuren gezien, bv liggende, zittende kikkers etc., schalen potten etc., die ook in Pals of in de Franse dorpjes te krijgen zijn. Alleen kosten ze hier een euro of 2.
2016-07-18 Pottenbakkerij2016-07-18 Pottenbakkerij2016-07-18 Pottenbakkerij

Daarna op weg naar Phrasat Hin Phimal oude Khmer ruïnes uit de 12de eeuw, deze zijn verbonden met de Angkor Wat uit Cambodja. Het was er weer erg warm en nog steeds geen tropische regenbui gehad. We snakken ernaar.
2016-07-18 Phrasat Hin Phimal 2016-07-18 Phrasat Hin Phimal 2016-07-18 Phrasat Hin Phimal
Daarna zijn we naar de Bayan Tree gegaan, deze is meer dan 350 jaar oud. Nou ja 1 boom. Het is voor het Boedisme een religieuze boom, maar ja alles is hier religieus. Je ziet er veel mensen offers brengen. We hebben een jong stel gezien die 120 flesjes Fanta aan een Godin offerde. Alle dopjes moesten eraf en een rietje erin. Onze gids heeft gevraagd,waarom ze er zoveel gingen offeren. Het meisje vertelde dat ze de Godin gevraagd had om een ruzie in de familie te laten ophouden en dat was ondertussen gebeurt vandaar zoveel offers. De godin lust graag Fanta was de legende. Je moet er maar in geloven!!!!

Ook Jarno en ik hebben met een koker met houten staafjes en cijfers erop lopen rammelen. Er moet er dan één uitvallen, hierop staat een cijfer. Dat cijfer moet je opzoeken in een kastje en dan hopen of je geluk hebt, helaas voor mij zal het fortuin nog even op zich laten wachten. De briefjes waren in het Thai, Engels en Chinees.
2016-07-18 Banyan Tree 2016-07-18 Banyan Tree 2016-07-18 Banyan Tree
De lunch was weer alleen Thais. Jordi en ik vonden het lekker, de rest (natuurlijk) wat minder.

We zijn daarna  naar een archeologische opgraving geweest, van wel 1000 jaar voor Christus. Waaruit blijkt dat de mensen in de Isaan al van oudsher pottenbakkers zijn. Vroeger werden mensen begraven met een heel scala aan producten in het graf. Daar hebben ze dezelfde potten gevonden als die ze nu nog maken, ook lagen er nog een aantal complete skeletten in hun graven. Het dorpje Baan Phrasat waar alles is gevonden, is ook al heel erg oud. We hebben daar de traditionele stijl van leven gezien. Ik ben blij met ons mooie huis in Den Bosch.
2016-07-18 Ban Prasat Opgraving 2016-07-18 Ban Prasat Opgraving

Als laatste hebben we praalwagens gezien, waarop met kaarsenwas van alles was afgebeeld. De koning, de Boeddha etc.. Alles te maken met het geloof. Zou iets voor carnaval zijn!! Maar dan met andere afbeeldingen. Dit is eens per jaar gemaakt voor, en je raad het al Boeddha Day.
2016-07-18 Praalwagens Boeddha Day 2016-07-18 Praalwagens Boeddha Day 2016-07-18 Praalwagens Boeddha Day

19-07-2016
Alweer om 8 uur vertrokken. We zijn gaan kijken hoe de rijst verbouwt wordt. Er werkten weinig mensen in de rijstvelden. Alle Thaise mensen hebben rond deze dag 4 dagen vakantie, want het is feest in Thailand, Boeddha Day. Dat vieren ze 4 dagen lang, helaas ook voor ons geen alcohol.
2016-07-18 Rijstvelden 2016-07-19 Ananasplantage

We hebben rotsschilderingen gezien ook weer duizenden jaren oud en daarna gereden langs de rivier de Mekong . Dit is ook de grens met Laos. Helaas konden wij niet naar de overkant, want we hadden geen visum. Thaise menens hebben dat niet nodig. Wel uitzicht op de hoofdstad van Laos, Vientiane. We sliepen in een oud dorpje bij een guesthouse, dit dorpje (Chiang Khan) is een echt backpackersdorp, leuk om te zien. Alles is hier van teakhout gemaakt, dat hebben ze in deze streek in overvloed.
2016-07-19 Chiang Khan 2016-07-19 Chiang Khan 2016-07-19 Chiang Khan

En weer een feest voor Boeddha meegemaakt. De mensen lopen 3 rondjes om de tempel met wierook en bloemen om te offeren. Ze doen dit bv om regen te vragen. En ongelooflijk, ‘s nachts hadden we de eerste echte tropische regenbuien.

20-07-2016
’s Morgens ook nog. Jammer voor de monniken, want die gaan elke morgen langs de straten om voedsel te verzamelen. Alle inwoners geven de monniken dan eten. Wij ook, erg leuk om te zien. We moesten wel om 05.15 uur ons bed er voor uit en wachten tot ze langs kwamen lopen.
2016-07-20 Monniken Chiang Khan 2016-07-20 Monniken Chiang Khan 2016-07-20 Monniken Chiang Khan

Doordat we zo vroeg op waren begon onze tour al om 07.30 uur. Eerst zijn we gaan raften volgens Thais gebruik. Hahaha we kwamen bij een meer en werden in houten huisje gezet. Een bootje vaarde ons naar het midden van het meer en daar bleven we liggen om te zwemmen, dat was dus “raften” op z’n Thais. Wel lekker om al om 8.30 uur te gaan zwemmen, echt vakantie.
2016-07-20 Raften 2016-07-20 Raften 2016-07-20 Raften

Hierna doorgereden naar een Thaise wijngaard, Chateau de Loei. De eigenaar is één van de 10 rijkste mensen van Thailand. De Thaise prinses komt elk jaar de wijn proeven en testen. Er is voor haar zelfs een eigen helikopter landingsbaan gemaakt. Geen druif gezien, want hier is het winter. In februari is namelijk de wijnpluk. Wel een fles wijn gekocht koste 8 euro, erg duur, voor Thaise mensen dus niet te betalen.
’s Avonds hebben we de fles opgedronken en ik moet zeggen dat ie wel goed smaakte. Thuis ook eens kijken of deze wijn te koop is.
2016-07-20 Chateau de Loei (1) 2016-07-20 Chateau de Loei (2)

Daarna zijn we verder een berg op gereden (soms stijler dan in de Alpen) en kregen we een stukje geschiedenis te zien. In Bangkok is jaren geleden een studenten demonstratie voor het communisme door het leger beëindigt en dat heeft toen tot een bloedbad onder de studenten geleid. De berg waar wij dus waren diende als hoofdkwartier van de communisten en er was ook een communistische school (ik dacht voor kinderen om te studeren, nee dus). De studenten werden hier opgeleid tot guerrillastrijders. De Thaise overheid heeft er een jaar of 8 over gedaan om de berg terug te krijgen, en het communisme te bestrijden. Veel communisten kwamen uit Laos, het Hmong bergvolk, dus niet eens Thaise mensen. Deze bevolking is wel in dit gebied gebleven, de regering kreeg ze niet uitgezet. Laos wilde ze niet meer. De bevolking ging opium verbouwen, dat is natuurlijk verboden. Om deze mensen dan toch maar een goed bestaan te geven, kregen ze van de koning, koffie plantages, (te koop 8 euro voor een kilo) aardbeienvelden,en verschillende groentes om te verbouwen. Deze mensen hebben nu een heel goed leven, mooie huizen, en het zijn niet eens Thaise mensen. Onze gids had daar aan de ene kant best moeite mee, omdat veel Thaise mensen echt arm zijn en die krijgen niks.
DSC_0245 DSC_0257

We hebben geslapen in kleine huisjes, midden in een soort jungle. De naam van het resort “Rain Forest Resort” doet zijn naam eer aan. Zat even buiten een stukje te typen, maar ben snel naar binnen gegaan. Want werd bijna opgegeten door de muggen. Wel deet gespoten, maar waarschijnlijk niet de goede.

21-07-2016
‘s Morgens naar Sukhothai. Dit was de eerste hoofdstad van Thailand (toen nog Siam). (Bangkok is de vierde). We zijn daar op de fiets door het nationale park gegaan om de ruïnes uit die periode te bekijken. Ook daar was een “Grand Palace”, zoals ook in Bangkok, maar dan een ruïne. Hans stak een sigaartje op, maar ook ruïnes zijn nog steeds heilig en ook daar wordt nog geofferd. Wij (Kim en ik) moesten onze schouders bedekken. En je mag er dus niet roken. Buiten de tempelcomplexen wel.
2016-07-21 Sukhothai Oude Tempel 2016-07-21 Sukhothai Oude Tempel 2016-07-21 Sukhothai Oude Tempel
Jordi werd vandaag 21 (ofwel is nu volgens de wet volwassen!!!). Dit moest natuurlijk wel even worden gevierd. In koffiehuisje hebben we ijscake gegeten met heerlijke Thaise ijskoffie.
2016-07-21 Jordi 21 jaar

De Isaan tour was zeer leerzaam, zeker met een goed Engels sprekende gids. Die in het hart zeer Thais is, maar in hoofd Europees dacht, ofwel een open mening. De Thaise mensen zelf zijn zeer nederig. Was ook wel relax zo’n luxe auto met airco.

De laatste trip van de rondreis was de rit naar ons laatste hotel in Phitsanulok. Erg luxe kamer in verhouding met de andere, even gezwommen en ‘s avonds lekker uit eten aan de Nan rivier. Natuurlijk Thais, erg lekker vonden we het allemaal. Jarno heeft zelfs gegrilde mossels op. Kim en ik gegrilde grote garnalen en Jordi ook iets met garnalen. Hans kipstukjes met Cashew noten. Deze keer konden we er ook friet bij bestellen. Echte rimpel friet, zoals thuis met mayonaise.

Vanochtend konden we lekker uitslapen. Geen “verplichtingen”. Ontbijt mogelijk tot 10.00 uur. De vuile was gesorteerd (stinken erg naar “lui”zweet), zodat we deze in Chiang Mai kunnen laten wassen.
Straks worden we met een taxi opgehaald voor de dagtrein (duurt ca. 6 uur) naar Chiang Mai. Voor de volgende fase van ons “Thaise avontuur”.
2016-07-23 Station Phitsanulok 2016-07-23 Station Phitsanulok 2016-07-23 Station Phitsanulok

Tot zover ons 2e reisverslag.

Groeten.
Christian en de rest

1. Gonny:
    23 juli 2016
    Wat hebben jullie weer veel gezien en gedaan, gelukkig ook gezwommen en geluierd. En feestgevierd! En de volgende keer ook zelf meer offeren aan de godin hoor! Ze zal wel behoefte hebben aan iets anders dan 100 flesjes fanta ... blurb ...
  2. Nelly Prins:
    Hallo allen,
    Wat hebben jullie weer veel gezien, ook een mooi Thais feest meegemaakt.
    Super mooi verslag, krijgen een goed beeld wat jullie allemaal zien.
    Groetjes, kijken al uit naar het volgende verslag.
    Lekker genieten Thaise vakantiegangers.
  3. Ome Teunis:
    23 juli 2016
    Het waren mooie reisverslagen jullie hebben veel gezien veel plezier groeten ome Teunis en ome Cor
  4. Jeannette:
    24 juli 2016
    Wat een druk programma hebben jullie de afgelopen 1,5 week gehad, maar wel ontzettend leuk en mooi om te lezen over Thailand.
    Met Beau en Belle gaat alles goed. Wij hebben vandaag Luna en Blue naar het pension gebracht. De "neefjes en "nichtjes zitten weer bij elkaar.
    Geniet nog van de mooi reis en de groetjes van de Paansjes