2de reisverhaal Nationaal Park Khao Yai (07-07 t/m 08-07-2013).

9 juli 2013 - Pak Chong, Thailand

Jungle tour reisverslag 2

Als eerste allemaal bedankt voor Jullie leuke reacties.

Wij zitten nu in de luxe taxibus (totaal ca. 5 uur) naar Kanchanaburi, dus tijd voor het volgende verslag. En mijn eerste foutje in de planning. Ik dacht dat de taxi om 8 uur zou komen, dus 6.15 uur uit bed, ontbijten, spullen inpakken en klaar zitten, maar er kwam maar geen taxi. Toen even op de voucher gekeken bleek ik hem om 9.00 uur besteld te hebben.

09072013 Reis naar Kanchanaburi (1)   09072013 Reis naar Kanchanaburi (3)   09072013 Reis naar Kanchanaburi (2)

Ondertussen zijn we bijgekomen van de cultuurshock. Ook hier zijn de mensen weer lief, glimlachen veel, zijn behulpzaam en vooral weer nederig.

Onze hutjes waren wel erg basic, bed, bamboe rekje, wc, wastafel en een koude douche. Wel goeie horren voorde ramen en deur. Dat was zeker geen overbodige luxe, want we hebben ondertussen toch al wat jeukende bulten opgelopen, ondanks dat we flink deet smeren. Ook hadden we een huisvriend, er zat een joekel van een spin in de “badkamer”, dus elke keer dat we daar moesten zijn, was het eerst even zoeken waar hij zat. Hij zat zelfs een keer op het wc papier.

08072013 Resort GreenLeaf (2)   07072013 Guesthouse spin in badkamer (2)   08072013 Resort GreenLeaf (1)

Het eten is in het GreenLeaf resort echt super lekker, en goedkoop. Bv. flesje cola 27 cent (10 bath). Warm eten ca. 1,30 euro (45 bath). Bier is wat duurder, 0,8 liter Chang, 6,4% sterk, kost maar liefst 2,40 euro (moet je ook niet de hele avond drinken).

Lekker goedkoop allemaal en ik heb het budget voor eten dus veel te hoog ingeschat, dus dat wordt (waarschijnlijk) lekker extra winkelen. Vanavond beginnen we daarmee op de nachtmarkt van Kanchanaburi.

Nu over de jungle tocht.
Ons vervoer was met open jeep waar 8 mensen in konden, een chauffeur en gids. Die goed Engels sprak. We kregen een soort sokken die we aan moesten trekken tegen de bloedzuigers, was zeker nodig want er zaten er meer dan zat.

07072013 In pickup GreenLeaf (3)   08072013 in pickup GreenLeaf (1)   07072013 In pickup GreenLeaf (1)

De eerste dag zijn we naar een Boedha tempel in een ondergrondse grot gegaan, midden in de jungle, waar monniken ‘s-nachts komen bidden of zo iets. We kregen zaklampen mee en toen moesten we een glibberige trap af en wat gangen door naar een volgende grot. Daar hingen allemaal vleermuizen aan de muren en de plafonds. Wat kunnen die krijsen als je de zaklampen op ze richt. Verder heeft de gids een aantal verschillende insecten laten zien en ook die grote van Harry Potter IV, ze noemen hem een “spiderman”.

07072013 grot & tempel GreenLef (2)  07072013 grot & tempel GreenLef (7)  07072013 grot & tempel GreenLef (4)We reden verder en kwamen wat lange dunne slangen tegen, die je om je nek mocht leggen, aaien en vasthouden. De gids vertelde dat ze in principe niet giftig zijn. Sommige dieren die giftig waren mochten we niet vasthouden.

07072013 Slang langs weg GreenLeaf (4)   07072013 Duizendpoot GreenLeaf (3)   07072013 Slang langs weg GreenLeaf (1)

Tegen de tijd dat het schemerig werd gingen we naar een open stuk in het bos. Hoog in een berg zat een groot gat. Dit was de grootste vleermuizengrot van Thailand. Op een gegeven moment kwamen er ca. 200 miljoen vleermuizen naar buiten die op jacht gingen voor hun avondeten .We hebben ze niet kunnen tellen helaas, kan er dus eentje meer of minder zijn. Duurde wel een half uur. Dus we moeten de gids maar geloven op zijn woord.

07072013 Vleermuizen GreenLeaf (0)  07072013 Vleermuizen GreenLeaf (2)  07072013 Vleermuizen GreenLeaf (9)

Op de terugweg, het was inmiddels donker, zijn we gaan zwemmen bij een kleine waterval. Erg leuk, uitkleden bij een zaklamp, en dan het donkere water in.

07072013  nachtzwemmen GreenLeaf (6)  07072013  nachtzwemmen GreenLeaf (3)  07072013  nachtzwemmen GreenLeaf (8)

Goed geslapen, Jordi en Hans hadden last van de dieren geluiden die je hoort, maar Jarno en ik hebben als een roosje geslapen.

Om 6 uur (nog vroeger dan thuis) ging de wekker. Deze dag zijn we grotere dieren gaan zoeken in de jungle (Nationaal Park Khao Yai). We hebben echt ontzettend veel apen gezien, die in de hoge bomen van wel 40 a 50 meter hoog aan het slingeren waren. Wel erg moeilijk om die op de foto te krijgen, ze poseren namelijk niet. Ook deze dieren maken weer veel kabaal.

08072013 Nationaal Park Khao Yai (18)   08072013 Nationaal Park Khao Yai (15)   08072013 Nationaal Park Khao Yai (14)

Verder hebben we nog een cobra in het water gezien, een of andere beest met wel tweehonderd poten (duizendpoot) of zo iets. Hele mooie toekans. De vleugels hebben een spanwijdte van wel 2 meter, erg grote vogels dus.

08072013 Khao Yai  Kakatoe (2)   08072013 Khao Yai Cobra in water (2)   08072013 Khao Yai  duizendpoot

Nog meer reptielen, insecten en het mooiste was een groen-blauwige schorpioen (zie FOTO) tijdens de 3 uurdurende opende jungletocht. De 3 mannen durfden niet dus dan ik maar. Het was net een levende tatoeage.

08072013 Khao Yai schorpioen op arm Christian (4)  08072013 Khao Yai schorpioen (6)

We zijn ook nog op zoek gegaan naar de wilde olifanten, maar die lieten zich al een paar dagen niet zien. Dus helaas geen wilde olifanten gezien. Jammer.

‘s-Middags kwam er even een tropische regenbuitje naar beneden. Je hebt niet eens tijd om je poncho aan te trekken, want voor je het weet ben je zeiknat van de warme regen. Wel grappig is dat er na de hoosbuien allerlei apen richting de weg komen en langs de kant van de berm gaan zitten, geen idee waarom, misschien schuilen. Maar eindelijk zagen we de apen wel van heel dichtbij en konden we goeie foto’s maken, er was er zelfs eentje die een heel klein aapje tegen de buik hield, erg schattig.

08072013 Khao Yai aap (7)   08072013 Khao Yai aap (6)   08072013 Khao Yai aap (8)

We zijn ook naar 2 watervallen geweest. De eerst, Hew Suwat waterval genaamd, is ca. 25 m hoog. De tweede Haew Norak waterval is ruim 60 meter. Voor de laatste moesten ca. 1 km lopen (berg op, berg af). En dan op het laatst nog een steile trap naar beneden met ruim 300 treden.

08072013 Khao Yai Haew Narok waterval (18)   08072013 Khao Yai Haew Narok waterval (20)

Het ergste was, dus ook weer omhoog. Een echte kuitenbijter. Sportschool niet voor niets. Zeer mooi en een oorverdovend schouwspel.

08072013 Khao Yai Haew Narok waterval (16)   08072013 Khao Yai Haew Narok waterval (12)   08072013 Khao Yai Hew Suwat waterval 1 (4)

Nog wel een triest verhaal. 7 jaar geleden zijn namelijk 8 olifanten naar beneden gevallen tijdens het oversteken van de rivier bovenstrooms. Een babyolifant viel en werd meegesleurd met de stroom, waarna de rest van de olifantenfamilie de baby probeerde te redden. Met fatale afloop.

08072013 Khao Yai Haew Narok waterval (6)

We zien zoveel, en allemaal zo indrukwekkend, dat het bijna niet te onthouden is.

En nu op naar de “Bridge on the river Kwai”.

Groetjes en tot de volgende keer.

De Prinsjes

1. Nelly Prins:
    9 juli 2013
    Hallo allemaal.
    Het is weer een mooi en fantastisch reisverhaal.
    Genieten jullie maar van al dat moois, dat jullie zien en horen.
    1 week weg en al zoveel gezien.
    Groetjes aan jullie vieren,
    Pa en Ma [ Opa en Oma]
  2. Jeannette:
    11 juli 2013
    Hoi familie,
    wat maken jullie veel mee. Petje af, dat jullie zo vroeg op moeten staan, vooral the boys. Uitrusten komt thuis wel.
    Wij kijken uit naar het volgende reisverslag.
    groetjes de Paansjes