4de reisverslag van de Prinsjes op avontuur 2013.

16 juli 2013 - Ko Samui, Thailand

4de reisverslag van de Prinsjes op avontuur.

Ik zal verder gaan vanaf de dag na het olifanten baden. Jordi en ik hebben een Thaise kookcursus gevolgd, erg leuk en zeer leerzaam. Om 09.30 uur (13-07) werden we verwacht. De groep bestond uit ons tweeën en nog een Deens gezin van 4 personen. De vrouw die de cursus gaf wist erg veel te vertellen en sprak perfect Engels Van sommige kruiden en groenten kende ze zelfs de Nederlandse naam .

We zijn eerst naar de lokale markt gegaan en daar kregen we uitleg over het Thaise eten, en mochten we van alles proeven en ruiken. We hebben daar de gekste dingen gezien, zoals gevilde kikkers, ratten, sprinkhanen, vleermuizen, vreemde vissen etc.. Alles lag er wel netjes bij en in het ijs gestopt. Het stonk alleen erg op de visafdeling. De kokkin vertelde dat in Thailand alles opgegeten wordt. Er was iemand vis aan het schoonmaken en ontleden Van de vinnen werd een soort chips gemaakt en de inhoud van de vis werd ook ergens in gestopt. Van speklappen wordt eerst de olie uit gehaald voor het bakken.
13072013 Thais kook Clinic (op de markt) (1)   13072013 Thais kook Clinic (op de markt) (8)   13072013 Thais kook Clinic (op de markt) (16)   13072013 Thais kook Clinic (op de markt) (26)

Het vlees wat over is wordt in Thais eten gestopt. De zwirtjes zonder vlees worden gebakken en als chips verkocht. Ze zijn dus heel vindingrijk en niemand heeft hier eigenlijk honger.

Het koken is moeilijker dan gedacht. Maar Jordi en ik gaan voor jullie zeker een maaltijd koken, niet voor iedereen te gelijk natuurlijk.
13072013 Thais kook Clinic (bereiding) (8)   13072013 Thais kook Clinic (bereiding) (1)   13072013 Thais kook Clinic (bereiding) (7)   13072013 Thais kook Clinic (bereiding) (2)

Oh ja Hans en Jarno hadden een vrije dag, beetje zwemmen, biljarten, internetten etc.. En Hans moest ook de was wassen en opruimen. Ze hebben ook nog ergens deet vandaan gaan halen, want ondertussen is iedereen lek gestoken. Ook geleerd van de cursus vrouw. Thaise mensen worden dus niet gestoken, dat komt omdat hun bloed bitter, en zuur smaakt door de vele pittige kruiden die ze gebruiken. Het bloed van westerlingen smaakt meestal zoet,omdat wij dus anders eten. Ook ons zweet ruikt anders, de muggen zijn er gek op.

De volgende dag (14-07) zijn we met de taxibus naar Bangkok gegaan en daarvandaan de nachttrein en de boot naar het eiland Koh Samui genomen. Nou het was weer een hele onderneming.
14072013 Taxi naar Bangkok treinstation (4)   14072013 Taxi naar Bangkok treinstation (1)   14072013 Taxi naar Bangkok treinstation (6)   14072013 Taxi naar Bangkok treinstation (2)

De reis heeft ongeveer 23 uur geduurd voor we in ons resort zaten. Gelukkig zijn er op de treinstations bij vertrek en aankomst mensen die je wegwijs maken, maar ook die willen je “besodemieteren” als je niet uit kijkt. Wij hadden de tickets voor alles al geregeld, dus bij ons hadden ze daar geen kans toe. Behalve in de trein dan.
14072013 Treinstation Bangkok (3)   14072013 Treinstation Bangkok (5)   14072013 Treinstation Bangkok (8)   14072013 Treinstation Bangkok (2)

Daar hebben we ontbijt genomen wat niet te eten was en maar liefst omgerekend 4 euro pp kostte.

14072013 Treinreis Bangkok - Surat Thani (1)   14072013 Treinreis Bangkok - Surat Thani (2)   14072013 Treinreis Bangkok - Surat Thani (16)   14072013 Treinreis Bangkok - Surat Thani (7)

Omdat alles zo goedkoop is, wordt je wel steeds “krenteriger” en wil je iets nog goedkoper krijgen, ook met dingen kopen willen we steeds minder betalen (het wordt een sport dat afdingen).

Het resort Samui Beach waar we nu zitten is onder Nederlandse leiding. Erg handig, ze regelen de taxi en overtocht voor je naar het volgende eiland.
 16072013 Samuit Beach Resort (5)   15072013 Samuit Beach Resort (1)   16072013 Samuit Beach Resort (2)   15072013 Samuit Beach Resort (3)

Hans en ik liggen lekker op het strand, terwijl de jongens  een scooter gehuurd hebben, 200 bath (5 euro) voor een hele dag. Ze zijn daar de hele dag mee zoet. Eerst vonden we dat wel eng, maar er waren 2 Hollandse meiden van 16 die er ook een hadden. Hun moeder vertelde dat het rijden op dit eiland goed te doen is.

Na 1,5 dag strand, (Hans is natuurlijk al verbrand) gaan we morgen ook een scooter huren en gaan dan de hele dag met zijn vieren het eiland rond. Het begint toch wel weer te kriebelen om te zien wat hier allemaal doen is. Meer daarover in het volgende verhaal.

Groetjes,

de prinsjes op Koh Samui.

1. José:
    Hoi Familie,
    Nou die kikkers zien er lekker uit hoor hi hi!!
    Die hoef je niet voor ons te maken maar de rest van het eten ben ik wel benieuwd naar.
    Het laatste resort zit er wel aantrekkelijk uit ben jaloers op jullie!!
    Voorzichtig op de scooter en tot mails!

Groetjes de Ottertjes
  2. Nelly Prins:
    Hallo Prinsjes,
    Wij genieten elke keer van jullie reisverslag en de foto's.
    Dat eten spinnen en kikkers en het andere wat wij gelezen hebben , eten wij niet.
    Leuk voor Jordi en Jarno met de scooter, ze zullen wel genoten hebben, uitkijken allemaal, tot het volgende reisverslag,
    Groetjes aan jullie
    Pa en Ma [Opa en Oma]
  3. Jeannette:
    Hoi Prinsjes,
    Wij zaten al weer te wachten op jullie reisverhaal. Genieten er elke keer weer van.
    Wij vinden het best dat jullie voor ons willen koken, maar vertel van tevoren maar niet, wat erin zit en wat het wordt.
    Veel reisplezier nog en tot de volgende keer maar weer
    groetjes de Paansjes
  4. Marjan:
    Hoi hoi
    Dat eten sla ik over hoor hihi!!!
    Ik kom wel voor de BBA hihi
    Jullie genieten er goed van zie ik wel. Veel plezier jullie

Gr. Hans en marjan